Mark de Jong

Het is vijf voor twaalf in de kunstgraswereld voor sportvelden! De stapel afgedankte kunstgrasmatten wordt almaar hoger en de bergen rubbergranulaat (SBR) en gebruikt (infill)zand ook. We kunnen niet meer zonder kunstgras, maar als we niet met de gehele branche gaan samenwerken om dit probleem op te lossen, wordt er over vijf jaar niet meer gevoetbald op kunstgras.

De levensduur van een kunstgrasmat is grofweg 10 tot 15 jaar. De vervangingsmarkt is groot en daardoor hebben we volop te maken met oude matten met rubber- en zand-infill. De uitzendingen van Zembla de afgelopen jaren hebben de toon gezet. Dat weten we inmiddels allemaal. We hebben de afgelopen decennia in de branche allemaal boter op het hoofd gehad. We zijn druk bezig geweest geld te verdienen met kunstgras en er is veel te weinig nagedacht over wat er gedaan moet worden aan het einde van de levenscyclus van een kunstgrasmat na 15 jaar gebruik. En daardoor zitten we nu met de gebakken peren.

Het grote probleem is dat recyclen van de oude mat niet eenvoudig is. Er waren twee bedrijven in Nederland die de matten en de infill scheidden en opsloegen. Maar die zijn daarmee gestopt. Het punt is dat ze het SBR en het zand nauwelijks opnieuw konden afzetten. We moeten hier dus branchebreed iets aan doen. En ik bedoel dan dat als we het zand opnieuw gaan toepassen als infill bij renovatie hiermee in het bestek rekening moeten houden. Gerecycled infillmateriaal is nu nog altijd duurder dan nieuwe infill. Zolang prijs de doorslaggevende factor blijft, komen we niet verder in de verduurzaming van de kunstgrasvelden. Dan blijven we achter de feiten aan lopen.

Mijn stelling is dat we met elkaar het probleem hebben en dat we het alleen met elkaar kunnen oplossen. Dus niet alleen de opdrachtgever of de aannemer of de adviseur. Ik denk dat we onze individuele belangen aan de kant moeten schuiven en gezamenlijk dit probleem moeten ‘tackelen’. De bewustwording neemt gelukkig toe, maar die is er nog niet voldoende. En het is wél vijf voor twaalf!

Om te laten zien dat de branche van goede wil is, is er onlangs een alliantie opgericht van samenwerkende kunstgrasleveranciers en -aannemers. Zij willen de verwerking van end of live-kunstgrasvelden circulair maken. Geld, kennis en ervaring worden gebundeld om kunstgrasvelden nu écht te kunnen recyclen. Prima initiatief! Ik hoop dat dit gaat werken. Ik mis alleen nog de stip op de horizon, een vastomlijnd plan, een visie.

Op 29 januari is er een convenant ‘Verwerking kunstgrasmatten’ getekend door de verschillende partijen in de branche (aannemers, gemeenten, adviseurs en leveranciers) bij de Branchevereniging Sport en Cultuurtechniek (BSNC). Als voorzitter van het platform adviseurs heb ik ondertekend. Alleen fietsen gaat sneller, maar samen komen we verder. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd …

www.malsen.nu

Na het lezen van deze blog weet je waarom interview in bedrijfsvideo zo goed werkt, maar ook wat de nadelen zijn. Maar laten we eerst een beetje uitzoomen. Interviews zijn er in veel vormen. Van human interest tot confronterend. Interviews voor bedrijfsvideo's zijn meestal informatief. Een bedrijfsvideo is natuurlijk niet de TV Show. De geïnterviewde is de enige die van belang is voor de kijker. De interviewer hoor en zie je meestal niet in een bedrijfsvideo.

IMG 3201 bewerkt 1200x400

 

De 5 voordelen van een interview

Maar waarom moet je als bedrijf kiezen voor een vraaggesprek in je bedrijfsvideo? Daar zijn 5 goede redenen voor:

  1. Een interview is echt, puur en persoonlijk.
    Het is niet geacteerd. Dat voelt en waardeert de kijker.
  2. Met een interview kun je non-verbaal communiceren met de kijker.
    Hoe je iets zegt en welke gezichtsuitdrukking de kijker daarbij ziet is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een gemiste kans dus wanneer je alleen aandacht geeft aan tekst en niet aan mimiek, stem en lichaamstaal.
  3. Interview is een goed alternatief voor autocue.
    Opnamen met autocue slaan namelijk vaak de plank mis. Mensen vragen naar autocue omdat ze onzeker zijn voor de camera. Met een autocue hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over de tekst is de gedachte. Werken met een autocue is een vak. Je moet kunnen acteren. En dat kan niet iedereen. Het resultaat is "awkward", tenenkrommend in veel gevallen. In een interviewsetting hoef je niet te acteren. Je hebt immers een echt gesprek met de interviewer. De taak van de interviewer is om te letten op de inhoud, de tekst.
  4. Een vraaggesprek zorgt voor afwisseling in een video.
    Bedrijfsvideo bekijk je meestal op internet. Is een video even niet interessant, dan is de kijker zo weg. Afwisseling helpt je de kijker vast te houden. Door interview te combineren met voice-over, muziek, animaties en natuurlijk veel beelden over het betreffende onderwerp ontstaat een dynamische video die de kijker boeit tot de laatste seconde.
  5. Wie zegt dat?
    Met interview kun je dat laten zien. We hebben het gehad over wat er gezegd wordt (de tekst), hoe het gezegd wordt (de non-verbale communicatie), maar wie het zegt kan ook veel toevoegen. Een expert, een medewerker, de directeur of een goede klant, ieder persoon voegt iets toe aan de video door wie hij of zij is.

De 3 nadelen van een interview

  1. Minder woorden per minuut in vergelijking met een voice-over.
    Of beter omschreven: minder informatie per minuut. Een voice-over wordt geschreven en dan ingesproken door een stemacteur. Een voice-over tekst kun je heel efficient schrijven. Precies genoeg en de juiste woorden om de informatie over te brengen. De stemacteur of -actrice spreekt de tekst in zonder te hakkelen, te twijfelen, zonder stopwoorden of eh-tjes. Een interview is een echt gesprek tussen twee mensen. In een gesprek denk je na over je antwoord, je twijfelt, je begint je formulering eens opnieuw, je zegt vaak "eh". Niet zo efficient dus. In de montage is daar veel aan te verbeteren, maar zo bondig als een voice-over wordt het niet. Een korte video heeft op internet veel voordelen. Een interview werkt daar niet aan mee.
  2. Een vraaggesprek is inhoudelijk minder te sturen dan een voice-over.
    Door een interview goed voor te bereiden en de juiste vragen te stellen kun je het resultaat van het interview sturen. Je hebt echter nooit 100% grip op de antwoorden die de geïnterviewde geeft. Je wilt de geïnterviewde geen woorden in de mond leggen. Dat komt niet naturel over en doet afbreuk aan de echtheid van het interview.
  3. Een interview is spannend.
    Meestal voor de geïnterviewde, maar soms ook voor de interviewer (maar het valt voor beide in de praktijk altijd mee).

Pelser Filmproducties likes interview style

Ik verwerk graag een vraaggesprek in de bedrijfsfilms die ik maak. Voorkeur in vorm en stijl hebben daar zeker mee te maken. Ik vind het gewoon mooi, leuk om te doen en ik heb er ruime ervaring mee. Neem contact met mij op en ik help je vorm te geven aan een mooie video met een interview.

Klaas Pelser

Video SEO is het verbeteren van zoekmachineresultaten met een filmpje. Het is een manier om je bedrijf hoger te laten eindigen in organische zoekresultaten. Video SEO biedt een extra peiler om je vindbaarheid te verbeteren en biedt je bovendien alle voordelen van het communiceren met video.

Video SEO

Video SEO, 5 tips & tricks

feedback vragen levert geld op

Heb jij je nou ook altijd al afgevraagd waar en waarmee je je website kunt verbeteren? En waar je moet beginnen? Het antwoord is eenvoudig: vraag het je bezoekers! Als je weet wat je bezoekers beweegt dan kun je daarmee je website verbeteren zodat deze beter aansluit op de behoefte van je bezoeker. Hierdoor gaan ze deze sneller tot actie over. Feedback vragen levert dus geld op.

Hoe is het gesteld met de mate van innovatie bij de ondernemers van Netwerk A2?*
Tijdens de ontbijtsessie van 28 augustus 2015 vroeg ik dit de leden.

Vraagstelling

Ik heb hen het volgende gevraagd:
Wie van jullie gelooft dat vernieuwing/innovatie belangrijk is binnen de sector waarin je werkzaam bent?
Wie van jullie heeft in de afgelopen jaar zijn product/dienstverlening écht vernieuwd (ofwel, expliciet merkbaar voor de klant)?

Inspirerende ontbijtsessies met een informeel, zakelijk netwerk.

Kom ontbijtenMeld je aan!

Ervaar zelf de positieve kracht van Netwerk A2!

Deelnemers Netwerk A2

  • Hello New Day
  • bovli
  • vsupport
  • intelligentonline
  • kvnotaissen
  • slider hetsucces
  • webdesignproplus
  • hrm arena
  • sgv
  • logoTrimAvezaat slider
  • vantilborg car
  • pelserfilmproducties
  • WEA
  • stiptadvocaten
  • vdoever
  • s pennings
  • s rabo
  • Logo van de Oever marketing motivtors
  • s timmermans
  • s ecolon
  • slider mediasolutions
  • dynamiccars
  • repay
  • makelaaroomen
  • Logo Geeke van Dijck
  • logo